Nowa ładowarka MultiOne 5.3K iD
W gąszczu premier wielkich graczy i wielkich maszyn nie można zapominać o tych najmniejszych, bowiem to właśnie one znacznie częściej i łatwiej odnajdują w dzisiejszych czasach swoich właścicieli. Dlatego tym razem spoglądamy na premierę firmy MultiOne czyli ładowarkę 5.3K iD
MultiOne to specjaliści w zakresie małych ładowarek, przy czym pisząc o małych ładowarkach, ma się na myśli naprawdę małe maszyny. Począwszy od serii jeden, czyli maszyn trójkołowych dla których konkurencją jesteśmy my sami wyposażeni w ręczne narzędzia. Naturalnie chińscy producenci już podłapali temat i także oferują swoje maszyny na wzór serii jeden. Poprzez serię 2, która ma już cztery koła oraz serię 5 o której będzie mowa. To co jest charakterystyczne dla maszyn MultiOne, to umiejscowienie fotela operatora w przedniej części nadwozia, a że są to maszyny sterowane poprzez hydrauliczny wychył, operator ma zawsze wysięgnik przed sobą. Właśnie, kolejnym charakterystycznym elementem jest teleskopowy wysięgnik. W przypadku 5.3K iD zapewnia on 2250 mm podstawowej wysokości podnoszenia oraz 2750 mm przy pełnym wysunięciu. Do tego warto wspomnieć, że przy masie własnej wynoszącej 1070kg, ładowarka może podnieść 1030 kg stojąc prosto, zaś obciążenie wywracające wynosi 1290 kg. Całkiem nieźle jak na takiego malucha, względem 5.2K to wyniki lepsze o prawie 200 kg.
Napęd i hydraulika w 5.3K iD
Maszynę napędza silnik Kubota 1305 o pojemności 1261 cm3 i trzech cylindrach, bez turbodoładowania o mocy 25 KM i momencie 85 Nm. Maszyna jest już certyfikowana do normy Stage V. Napęd na wszystkie koła, oczywiście pochodzi z przekładni hydrostatycznej, jedno-zakresowej. Maksymalna prędkość jazdy wynosi 14 km/h. Operator ma do dyspozycji aż 60 l/min wydatku, co w tej klasie maszyn stanowi więcej niż zadowalający wynik, zwłaszcza że hydraulika nie jest sterowana mechanicznie a hydraulicznie.

W dodatku, jak to zwykle bywa w MultiOne, z cewkami proporcjonalnymi i elektrozaworami. W standardzie jest wielofunkcyjny dżojstik, którym sterujemy wszystkimi dodatkowymi wyjściami hydrauliki (także tylnymi). Dodatkowo maszyna jest wyposażona w system ACI (Attachment Control Interface) dzięki któremu możliwe jest sterowanie elektrycznymi funkcjami dołączonego narzędzia, bez potrzeby instalowania dodatkowej skrzynki elektrycznej z przekaźnikami. Wystarczy skorzystać z 7pinowej wtyczki i przypisać konkretne funkcje do przełączników.
Wymiary MultiOne 5.3K iD
Maszyna mierzy 1960 mm wysokości do najwyższego punktu na daszku ROPS, 2390 mm długości całkowitej. Odległość od osi mostu do końca maszyny to 450 mm z przodu oraz 790 mm z tyłu, rozstaw osi wynosi 1150 mm. Prześwit 5.3K iD to 200 mm. Jednym z najważniejszych parametrów dla maszyn małych jest ich szerokość, w przypadku ładowarki MultiOne jest to 1090 mm na oponach 23×10.50-12 ET25, ale jeżeli zamówimy maszynę na oponach 23×8.50-12 uda się zejść do 980 mm. Najszerszą konfigurację stanowią opony 26×12.00-12 ET-50, wówczas ładowarka ma 1200mm szerokości. Na standardowych oponach (23×10.50-12 ET25) promień zawracania wynosi 800 mm (2000 mm po zewnątrz).
Zmiany
W stosunku do zwykłej 5.3K, oprócz rzeczy oczywistych takich jak 2 km/h większa prędkość jazdy czy 10 l/min większy przepływ, zmian jest całkiem sporo. Począwszy od zupełnie nowego poszycia nadwozia, z nowymi grafikami ale także większą ilością metalu. Metalowe są chociażby błotniki, nie tak jak w 5.3K gdzie boczny panel płynnie przechodził w błotnik, co mogło powodować kosztowne uszkodzenia jeżeli coś dostało się między koło a niego.

Do tego inaczej są umieszczone lampy, w 5.3K iD otrzymały własne obudowy. Kolejne nowości znajdziemy z tyłu, poprawiona została pokrywa dostępu do silnika, a całość została nieco przestylizowana. Najwięcej nowego znajdziemy w miejscu pracy operatora. Wyświetlacz został umieszczony wyżej na własnym wsporniku. Pustkę po nim, zagospodarowano na przyciski od świateł, lampy błyskowej, kierunkowskazów a także przeniesiono tutaj stacyjkę. Naturalnie najwięcej uwagi i najlepsze wrażenie robi nowy dżojstik, który jak tak duży i naszpikowany przyciskami, że aż nie pasuje do tak małej ładowarki. Wygląda jak żywcem wyciągnięty z równiarki albo harvestera. Ale właśnie tego szukają klienci MultiOne, wszechstronności i możliwości. Zdecydowanie w modelu 5.3K iD jest ich więcej i zapewne większa będzie także cena. Model 5.3K można kupić za około 120 tys zł, ten z iD na pewno będzie wymagał aby głębiej sięgnąć do kieszeni.
Opublikuj komentarz